menu

Kącik Logopedy

2015-09-22 12:57:35 (ost. akt: 2018-10-23 19:06:05)

Autor: MP9 Szczytno

Jak stymulować mowę dziecka? – Praktyczne rady dla Rodziców

Do widzenia urządzenia, czyli o wpływie sprzętów elektronicznych na rozwój mowy

Wierszyki rozgrzewające buzie i języki - pochodzą z Bliżej Przedszkola

KAŁUŻA
Z drzew wesoło liście skaczą, dzieci podskakują
a kropelki deszczu płaczą. pokazują paluszkami padający deszcz
Płaczą głośno, z całej siły,
aż kałuże się zrobiły.
Gdy to dzieci zobaczyły, rozglądają się
to się bardzo ucieszyły. śmieją się głośno, trzymając się za brzuch
Założyły więc kalosze, naśladują zakładanie kaloszy
do zabawy szybko, proszę!
Maszerują, podskakują maszerują i podskakują
i kałużę rozchlapują.
Chlap, chlap, chlap, tupią prawą nogą i powtarzają słowo „chlap”
chlup, chlup, chlup! tupią lewą nogą i powtarzają słowo „chlup”
Obrót, podskok i w dół, siup! wykonują obrót, podskok, i przysiad


JESIEŃ
W parku drzewa posmutniały,
bo listeczki pospadały.
Z dala nagle wiatr zaszumiał,
gwizdał głośno, tak jak umiał.

dorosły gwiżdże z dziećmi; dzieci, które nie potrafią gwizdać, dmuchają, układając usta w „dzióbek”
Lecą liście kolorowe,
i klonowe, i dębowe.
Drzewa szumią: szu, szu, szu,
a wiatr wieje, ile tchu.

Dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe; podczas dmuchania i gwizdania wydłużają fazę wydechową.

KASZTAN
Spada kasztan prosto z drzewa
i na trawie się wygrzewa.
Ze skorupki wtem wyskoczył,
ze zdumienia przetarł oczy.
Przedszkolaki spacerują
i kasztanków wypatrują.
Patrzą w koło i szukają,
wzrok swój mocno wytężają,
a kasztanów cała góra,
Ania z Bartkiem krzyczą: hurrra!
„Zabierzemy do przedszkola”
– powiedziała głośno Pola.
„Tam zrobimy z nich ludziki,
małpki, słonie i kucyki”.
Wskoczył kasztan do koszyka,
do przedszkola już pomyka.
Już nad parkiem wisi chmura,
więc kasztanki krzyczą: hurrra!

Dzieci powtarzają „hurrra” i ćwiczą prawidłową
wymowę głoski „r”.