menu

Sówki

2015-11-24 10:52:27 (ost. akt: 2020-03-29 19:41:43)

Autor: MP9

Sówki

CO ROBIMY W KWIETNIU?


TEMATY:

1. Jajka malowane.
2. Dzień i noc.
3. Dbamy o naszą planetę.
4. W zdrowym ciele zdrowy duch.



CELE:

• Słucha wierszy i opowiadań. Wypowiada się na ich temat.
• Rozpoznaje wielkie litery J, N, C.
• Wysłuchuje głoski w prostych wyrazach. Dzieli wyrazy na sylaby.
• Czyta globalnie proste wyrazy.
• Myśli logicznie. Rozwiązuje zagadki.
• Zna zwyczaje wielkanocne.
• Bierze udział w rozmowach na bliskie mu tematy.
• Odgrywa role w zabawie naśladowczej.
• Zna niektóre zawody związane ze służbą zdrowia.
• Doskonali umiejętność liczenia.
• Porównuje liczebność zbiorów.
• Klasyfikuje przedmioty według określonej cechy.
• Określa miejsce na kartce papieru.
• Rozpoznaje figury geometryczne.
• Zna kształt cyfry 8.
• Rozpoznaje prawą i lewą stronę.
• Zna różne sposoby mierzenia długości. Wie, do czego służy linijka.
• Odczytuje informacje przedstawione za pomocą prostych symboli.
• Zna cykl dobowy – następstwo dnia i nocy.
• Zna pojęcie kosmos. Poznaje nazwy planet.
• Rozumie konieczność dbania o środowisko. Wie, że należy segregować śmieci.
• Wie, co jest potrzebne roślinom do życia.
• Wykonuje kartkę wielkanocną. Maluje pisanki.
• Stosuje róże formy plastyczno-techniczne: rysuje, maluje, koloruje, wykleja, lepi
z plasteliny.
• Śpiewa poznane piosenki.
• Porusza się w rytm muzyki.
• Określa głośność muzyki. Reaguje na sygnał dźwiękowy.
• Tworzy prosty akompaniament do piosenek.
• Jest sprawne manualnie. Posługuje się nożyczkami. Rysuje po śladzie.
• Używa chwytu pisarskiego.
• Ćwiczy aparat mowy. Wykonuje ćwiczenia logopedyczne.
• Układa puzzle.
• Uczestniczy w zabawach ruchowych i gimnastycznych.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Zadania - 30.03-03.04.2020 r.


Przesyłamy Wam zadania i zabawy do wykonania w domu. Myślimy, że z chęcią je wykonacie
z pomocą rodziców. Będziemy kontaktowały się z Wami. Możecie wysłać nam zdjęcie z Waszej zabawy. Jest teraz miesiąc kwiecień, a pora roku wiosna.


Zbliżają się święta: Wielkanoc i Śmigus Dyngus.
Zaplanowałyśmy zabawy i zadania na każdy dzień tygodnia.


Temat: JAJKA MALOWANE
R. - skrót wyrazu rodzic, Dz. – skrót wyrazu dziecko

Poniedziałek

1. Poranna gimnastyka.
Skłony głową „na tak” i skręty w bok „ na nie”.
Krążenia ramion w przód i tył – prawą i lewą ręką.
Skłony tułowia w przód - wyprost, do prawej nogi - wyprost i lewej nogi- wyprost.
6 przysiadów, 6 podskoków obunóż, 6 podskoków rozkroczno- zwartych ( pajacyków).
Stanie w rozkroku - ręce w górę , wdech nosem, ręce w dół, powolny wydech ustami.(4 X )

2. Pamiętaj o myciu zębów!

3. Usiądź wygodnie i posłuchaj wierszyka przeczytanego przez rodzica i zastanów się, o czym on opowiada?:

„ Jajko”

„ Siedziała kura długo na grzędzie.
Siedziała i rozglądała się wszędzie.
Patrzyła w górę, w dół, na wszystkie boki,
Obok niej również siedziały kwoki.
Tak się wierciła, tak się kręciła
I nawet wcale nie zauważyła,
kiedy to jajko w końcu zniosła.
- OOO !- zagdakała i podniosła.

R. : O czym opowiada wiersz? Co robiła kura?
R. Zadaje pytanie: Jakie znasz słowa zaczynające się głoską „ J”
Pokazuje literkę w książce TRAMPOLINA str. 50.
Poszukiwanie słów rozpoczynających się głoską „ J”. Na czystej kartce R. pisze wyrazy literami drukowanymi – JAJKO, JAJO, JAMA, JOLA. Liczymy literki w wyrazach i zaznaczamy kredką literę „ J”.
Dz. Wykonuje wg. poleceń ćw. str. 50, 51
Dz. kreśli literę „ J” w powietrzu palcem i na plecach rodzica.
R. czyta wiersz ponownie, a dz. naśladuje jajko z wierszyka.

2. Możecie posłuchać piosenki : „ Trzy kurki” i zabawić się przy niej.



Teraz masz czas na zabawę klockami, układankami , lalkami wg. własnego pomysłu. Pamiętaj odłożyć
wszystko na miejsce. Przypomnij sobie naszą piosenkę: „…Mama i tata to nie są roboty, zawijaj rękawy, bierz się do roboty…..”

Wtorek

1. Usiądź z rodzicem wygodnie, powitaj się śmieszną miną.
Porozmawiajcie o zwyczajach wielkanocnych.
R. Do czego służy koszyczek? ( np. na piknik, na grzyby, jagody, owoce, zakupy)
Jakie potrawy przygotowujemy na Wielkanoc? Zaplanujcie potrawy na święta. Możecie popatrzeć w książki kulinarne.
Dz. wykonuje ćw. grafomotoryczne ze strony 52, 53.

2. Narysuj koszyczek wielkanocny z jajkami. Możesz pokolorować kolorowankę lub narysować ogromne jajko, wyciąć je i ozdobić dowolnie.

Możecie ugotować jajko i ostudzić, a potem wykonać doświadczenie. Włożyć jako gotowane
i surowe do wody. Zobaczycie , które jajko zatonie. Po wykonaniu doświadczenia, obierzcie jajko
i zobaczcie, co jest w środku. No i czas na konsumpcję. Smacznego. ( Jakie zmysły, są teraz wam potrzebne? )
Czas na zagadkę: „ Co było pierwsze, kura czy jajko?”

Zabawa: Bieg w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Gdy rodzic powie słowo - jajko, dz. zwija się na dywanie , udając jajko. Na słowo – kurczak, naśladuje kurczaczka.
Teraz czas dla Ciebie. Zorganizuj sobie zabawę. Bądź grzeczny.
W ciągu dnia używaj słów: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, dobranoc, smacznego.

Środa

Zwyczaje wielkanocne

Można wyjąć z szafki ozdoby wielkanocne z poprzedniego roku ( jajka, zdjęcia, pocztówki, koszyczek, zajączki ..)
1. R. Posłuchaj uważnie wiersza : „Malowane jajka” i zastanów się , jakie wzory miały pisanki?
R. czyta dziecku wierszyk.

Leży na półce mały koszyczek, a z niego wystaje kilka twarzyczek.
Każda okrągła i zadowolona, pięknymi barwami jest ozdobiona.
Pierwsza w krateczkę, druga ma groszki, u trzeciej – kwiaty,
u czwartej – prążki, na piątej są gwiazdki, na szóstej drzewa,
a mnie ich widok tylko olśniewa.
I tak jak co roku nie pójdą w kąt, lecz będą życzyły wesołych świąt.

Rodzic omawia z dzieckiem treść wiersza.
Opowiada dziecku o zwyczajach świąt. Wspomina, jak wyglądało to dawniej, kiedy był dzieckiem.
Wspomina malowanie jajek, polewanie wodą, wykonywanie palm, składanie życzeń.
Wyjaśnia, że kraszanki to są jajka w jednym kolorze, a pisanki są ozdobione w różne wzorki.
Narysuj na czystej kartce 6 jajek. Rysuj od lewej strony. Ozdób te jajka wg. treści wiersza.
Opowiedz jak wygląda pierwsze, drugie… jajko.

2. Proponuję doświadczenie z jajkiem. Nalej do szklanki pół szklani wody i pół szklanki octu. Włóż do niej jajko. Obserwuj, co się z nim będzie działo po kilku godzinach.
Na pewno masz w domu płyty z nagranymi piosenkami. Włączcie muzykę z mamą lub tatą. Tańczcie sobie. To będzie wasz relaks po wykonaniu zadań.
Po zabawie zobaczcie, co dzieje się za oknem. Jakie ptaki przyleciały z ciepłych krajów? Porozmawiajcie, jakie zaszły zmiany w przyrodzie? ( Jakie już zakwitły kwiaty? Pojawiają się pączki na drzewach, słońce grzeje coraz mocniej). Pamiętajcie, że w Polsce jest klimat umiarkowany i są cztery pory roku.

Czwartek

1. W sklepie – zabawa dydaktyczna. Zagospodarujcie miejsce w pokoju. Przygotujcie kilka zabawek i przedmiotów oraz pieniążki. Jeśli macie w domu zabawkową kasę, to z niej skorzystajcie. Bawcie się w sprzedawcę i klienta. Używajcie słów proszę dziękuję, słucham, dzień dobry, dowidzenia. Możecie podpisać z mamą nazwę towarów wielkimi literami
i wycenić ( np. 1 zł, 2zł, 5zł,!0 zł ). Mogą być monety i banknoty. Pamiętajcie, żeby dobrze zapłacić!

2. „Miała baba koguta” – zabawy przy piosence. Włączcie piosenkę i posłuchajcie, o czy ona opowiada. Zabawcie się przy tej piosence. Pokazujcie to, co robi baba.
Można wyklaskać, wytupać lub zagrać na drewnianych łyżkach rytm tej piosenki.

( nagranie piosenki z Internetu)



Piątek

„WIELKI KONKURS WIELKANOCNY” – weź w nim udział.
1.„Jajko lub zajączek” Drogie dzieci macie wiele pomysłów i materiałów w domu, z których możecie zrobić jajko lub zajączka. Wasi rodzice również są kreatywni. Potrafią wiele. Zastanówcie się razem,
z czego można wykonać pracę nie wychodząc z domu. Na koniec zróbcie zdjęcie
i wyślijcie nam. Będziemy wszyscy oglądać jakie macie pomysły. My również wykonamy swoje prace
i wyślemy wam zdjęcie. Za konkurs nie zawsze muszą być dawane nagrody rzeczowe. Naszą nagrodą będzie mile spędzony czas z mamą lub tatą. Miłej zabawy.

2. „Ćwicz ze mną” zabawy z jajkiem. ( duża łyżka, jajko drewniane lub zrobione z gazety i sznureczka, może być mała piłeczka)
- marsz po dywanie, na słowo rodzica np. zielony, dz. dotyka w pokoju przedmiotu w tym kolorze.
- Mała rozgrzewka: bieg w miejscu, skłony głową w przód, krążenia ramion w przód i tył, przysiady,
skłony tułowia w przód do prawej i lewej nogi,
- siad w rozkroku , nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych „ Pająk”, wyciąganie rąk po dywanie w przód, jak najdalej,
- leżenie tyłem ( na plecach) i przenoszenie nóg za głowę, dotykamy stopami podłogi,
- skok rozkroczno- zwarty ( pajacyk)
- zabawy z jajkiem. Ułożenie przeszkód na dywanie np. przejście slalomem z jajkiem położonym na łyżce. Zaproponujcie swoje zabawy z jajkiem.
- zabawy oddechowe - nabieranie powietrza nosem i wydychanie ustami, strumień powietrza skierowany na jako. Jajko np. układamy na stole. Można wykorzystać talerz.
„ Ciepło-zimno”- schowajcie jako w mieszkaniu i spróbujcie je szukać. Ta zabawa jest wszystkim znana.
Propozycje zabaw i zadań podamy w następnym tygodniu.